Brzdové kapaliny musejí splňovat určité požadavky a většinou jsou rozděleny do tříd DOT podle různých specifikací ustanovených americkým Ministerstvem dopravy.
DOT 3 - kapalina této specifikace se již nepoužívá a je považována za zastaralou
DOT 4 - glykolová kapalina, která je považována za standard většinou výrobců
DOT 5 - silikonová kapalina, která se používá zřídka a je také považována za zastaralou
DOT 5.1 - glykolová kapalina vyvinutá pro vysoce výkonné sportovní stroje
Na brzdové pumpě bývá od výrobce uvedeno doporučení, kterou specifikaci brzdové kapaliny byste měli použít.
DOT 3, 4 a 5.1 jsou vzájemně mísitelné.
DOT 5 byla vyvinuta, aby odolávala vysokým teplotám (bod varu je 260°C), nyní se ale používá málo a je často zaměňována s DOT 5.1. DOT 5 byla standardně používána v 70. a 80. letech v motocyklech Harley Davidson. Kapalina této specifikace se nedá mísit s DOT 3, 4 nebo 5.1. DOT 5 neabsorbuje vodu z okolí, a tak systémy, které ji používají nepodléhají korozi, ale na druhou stranu potřebuje častější výměnu. DOT 5 má malou mazací schopnost a není vhodná pro systémy ABS s mechanickými ventily.
Glykolové kapaliny jsou hygroskopické a absorbují vlhkost ze vzduchu, což znamená, že kapalina postupně degraduje. Má ale také tu vlastnost, že voda se v kapalině rozptýlý a nevytváří větší kapky, které by mohly zapříčinit selhání brzd. Absorpce vody časem způsobuje ztmavnutí kapaliny. Při přítomnosti 3% vody v systému, bod varu například u DOT 4 klesne z 230°C na 150°C a u DOT 5.1 klesne z 270°C na 190°C. DOT 4 a 5.1 obsahuje částice, které chrání systém proti korozi. Většina výrobců doporučuje vyměnit brzdovou kapalinu každé dva roky. Brzdová kapalina může poničit lak a plastové části motocyklu.