Řetězy se skládají z různého počtu jednotlivých článků, které jsou propojené. Články jsou vnější a vnitřní, podle svého umístění. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě destičky spojené dvěma dutými pouzdry, které jsou kryty kovovým válečkem. Vnější článek je tvořen dvěma většími destičkami, do kterých jsou zalisovány dva čepy, které procházejí skrz dutá pouzdra vnitřního článku a oba články tak propojují. Řetěz musí mít co nejmenší možnou vůli jednotlivých dílů a články se musí navzájem volně pohybovat. K pohybu dochází mezi pouzdrem a čepem a mezi pouzdrem a válečkem.
Články můžou být těsněné O-kroužkovým nebo X-kroužkovým těsněním. Netěsněné řetězy mají menší tření, ale opotřebovávají se rychleji. O-kroužkové a X-kroužkové řetězy mají vetšinou gumový těsnící kroužek, který je umístěn mezi vnitřní a vnější destičkou a udržuje tak řetěz namazaný a odpuzuje nečistoty.
Počet článků řetězu je měřen podle počtu roztečí mezi čepy. Dodáváme délky řetězů podle standardních řetězových kol. Pokud máte řetězová kola o 2 zuby větší než je standard, budete pravděpodobně potřebovat delší řetěz. Pokud máte nějaké pochybnosti, kontaktujte nás prosím, rádi vám poradíme.
Řetěz | Rozteč | Šířka | Průměr válečků |
---|---|---|---|
415 | 12.70mm | 4.88mm | 7.75mm |
420 | 12.70mm | 6.35mm | 7.75mm |
428 | 12.70mm | 7.75mm | 8.51mm |
520 | 15.88mm | 6.35mm | 10.16mm |
525 | 15.88mm | 7.85mm | 10.16mm |
530 | 15.88mm | 9.53mm | 10.16mm |
532 | 15.88mm | 9.53mm | 11.10mm |
630 | 19.05mm | 9.53mm | 11.91mm |
632 | 19.05mm | 9.66mm | 12.68mm |
Tloušťka destiček je různá, záleží na typu a výrobci – většinou mezi 1,5 a 2,6 mm. Je proto důležité použít spojku řetězu, která je na řetěz určená výrobcem.
Velikost, výrobce a typ je obvykle vyznačen na straně destičky.
Klasické míry | Reynoldovo č. | Ekvivalent |
---|---|---|
1/2 x 3/16 Inch | 110044 | podobné 420 |
1/2 x 5/16 Inch | 110046 | 428 |
5/8 x 1/4 Inch | 110054 | 520 |
5/8 x 3/8 Inch | 110056 | 530 |
BSA, Triumph Bantam, Cub a podobné starší lehké britské motocykly potřebují řetěz o velikosti 1/2 x 3/16 palců. Je tomu tak proto, že metrické ekvivalenty, i když mají stejnou rozteč, mají jiné velikosti válečků, a proto správně nesedí na zubech řetězových kol. Díky tomu se řetězová kola velmi rychle opotřebují.
Na mnoho britských motocyklů nepasují moderní zesílené řetězy, které většinou mají velmi silné boční destičky. Některé britské klasické motocykly mají řetězy s lichým počtem článků. Je to umožněno díky speciálnímu článku.
V současné době existuje jen malý nebo žádný rozdíl mezi řetězy 50 a 530. Rozdíl původně pochází z doby, kdy byly řetězy 50 používány v průmyslu a řetězy 530 především v dopravě. Proto byly řetězy 50 odolnější, ale na druhou stranu těžší a dražší. Dnes jsou řetězy značeny jako 50 (530).